Mitovi i zablude o ekonomičnoj vožnji
Čuli ste dosta stvari o tome kako se treba voziti da bi vaš automobil trošio što manje. Neke od tih stvari ipak nisu istinite, a mi ćemo vam otkriti koje su to.
Zabluda 1 – Manji motor = manja potrošnja
Autoindustrija teži ka proizvodnji sve manjih motora. Sada i mnogo velika vozila poput karavana i SUV vozila ima motore zapremine oko 1000 kubika i sa manje konjskih snaga.
Zapravo ovi motori će više trošiti od motora sa većom kubikažom. Za nisku potrošnju potrebno je naći balans između težine vozila i adekvatne kubikaže i snage motora.
Takođe mali turbo motori sa 3 cilindra su izuzetno kvarljivi i nisu dugotrajni.
Zabluda 2 – Premium goriva smanjuju potrošnju?
Da li premium goriva zaista smanjuju potrošnju?
Pitanje je veoma delikatno i odgovor je i da i ne. Na nekim automobilima može doći do smanjenja potrošnje ali to je veoma malo i neopravdava cenu goriva.
Preporuka je držati se standardnog goriva i na taj način ćete više uštedeti, a ukoliko želite gorivo možete aditivirati i naknadno.
Zabluda 3 – Sporije ubrzavam pa ću manje trošiti
Sporije ubrzavanje neće smanjiti potrošnju goriva. Ako sporije ubrzavate, vaše ubrzavanje će trajati predugo i nikako nećete biti ekonomičniji.
Takođe i preterano naglo ubrzavanje nije ekonomično.
Najbolje je naći neki kompromis i ubrzavati sa papučicom pritisnutom do pola ili dovoljno da automobil ubrzava odlučno.
Zabluda 4 – Izbacivanjem u ler manje trošim
Kada vozilo radi na leru, troši određenu količinu goriva, obično to možete primetiti na novijim automobilima kada ispišu potrošnju u litrama na čas (l/h).
Kada ste u brzini i pustite gas, svi noviji automobili gase dotok goriva (cut-off) i ne troše gorivo.
Kočenjem motorom štedite kočnice ali takođe i gorivo.
Zabluda 5 – Sporija vožnja je ekonomičnija
Automobili današnjice najmanje troše između 70 i 110 km/h zavisno od konstrukcije automobila, motora i menjača.
Ukoliko vozite sporije ne samo da nećete uštedeti gorivo, već ćete i potrošiti vreme, a vreme niko ne može da vam nadoknadi.
Zabluda 6 – Menjanje brzina na niskim obrtajima
Konstrukcija SUS motora je takva da motori razvijaju snagu i obrtni moment na određenom rasponu obrtaja motora.
Ukoliko vozimo u rasponu gde motor ne daje dovoljno snage i obrtnog momenta, time ga gušimo i teramo da više troši.
Najekonomičniji način vožnje benzinaca je između 2500 i 3000 obrtaja, a dizela između 1750 i 2500 obrtaja.
Zabluda 7 – Zagrevanje automobila
Upalite automobil ujutru, pa ga ostavite da radi, da se zagreje pa tek onda da krenete. Ne nikako!
Moderni automobili se veoma teško zagrevaju u mestu, pored toga, motor će se zagrejati što ne znači da će i ostale komponente poput menjača, diferencijala.
Prilikom hladnih dana, automobil startovati, pustiti da odradi 15-30 sekundi. Zatim krenuti polako, bez naglog dodavanja gasa, sa nežnijim promenama brzina.
Za kraj ono što vam zaista može pomoći i nije zabluda
Naduvajte gume na propisanu količinu koliko propisuje proizvođač automobila. A te informacije možete pronaći u knjižici vozila, na poklopcu rezervoaru ili na B stubu kada otvorite vrata.
Trudite se da vozite glatko, bez naglih kočenja i ubrzavanja, predviđajte tok saobraćaja i prilagodite se tome.
Izbacite višak stvari iz automobila, ponekad u vašem gepeku zna biti i po desetine kilograma nepotrebnih stvari koje vozate sa sobom.
Održavajte vaš automobil, ukoliko vam automobil ne postiže radnu temperaturu ili ima probleme sa ubrizgavanjem, nikako neće biti ekonomičan.