Chip Tuning iskustva – prednosti i mane
U poslednje vreme sve vise ljudi pricaju o chip tuningu ili remapu, ali sta je to zaista, koje su prednosti i mane. Kakva iskustva su imali ljudi koji su to odradili i da li je to bezbedno po vas i vas automobil?
Sta je to Chip tuning?
Kada se kaže chip tuning, najcesce se misli na remap odnosno na izmenu sadrzaja racunara automobila. Svi moderniji automobili cim je prestala upotreba karburatora, imaju racunar koji kontrolise smesu, ubrizgavanje, pritiske, vakuume i sve ostalo na automobilu.
Pod chip tuning se smatra izmena sadrzaja ECU (racunara) radi poboljsanja performansi.
Pored toga veruje se da dolazi do smanjenja potrosnje, ali po mom misljenju ovo je jako zanemarljiv procenat od svega 2-3%.
Koliko snage moze da se dobije
Ovo je pitanje na koje vam niko ne moze dati tacan odgovor, jer postoji mnogo proizvodjaca automobila, mnogo vrsta motora i sto je cesto slucaj da nije svaki pojedinacni motor u istom stanju.
Neki proizvodjaci prave jedan isti mehanicki motor, a samo ga softverski smanjuju ili povecavaju u zavisnosti od opreme i modela koji oni zele da prodaju. Tako naprimer istu mehaniku motora mozete pronaci u nekim serijima Opela sa 1.9 16v motorom smanjene snage Z19DTJ od 120ks i istim takvim motorom koji standardno ima Z19DTH 150ks. Dok taj isti motor koji ima 2 turbine umesto jedne, Saab ugradjuje u svoje TTID modele sa 180ks.
U ovakvim slucajevima je moguce podici motor od 120ks na nivo od otprilike 180ks jer su komponente motora napravljene kvalitetno da podnesu i fabricki mnogo vise konjskih snaga
Dok opet postoje slucajevi kada su motori vec na limitima svojih komponenti i mogu da podnesu podizanje za samo nekih 10%.
Koja auta mogu da se čipuju?
Većinom sva auta sa elektronikom koja kontroliše ubrizgavanje, ali većinom na atmosferskim motorima ne može mnogo da se dobije snage.
Većinom se ovaj postupak radi na motorima sa turbom ili kompresorom, gde postoji mogućnost za dovođenje veće količine vazduha. Uz dovođenje više vazduha se koriguje i ubrizgavanje, pa se dobija veća snaga.
Kako se radi remap ili chip tuning
Kod modernih vozila ovaj proces se najcesce odvija tako sto se cita sadrzaj kompjutera motora, takozvana mapa i ona se modifikuje – menjaju se vazni parametri kolicine goriva, pritiska turbine, limitera dima i mnogo drugih stvari.
Iscitavanje same mape se moze vrsiti na vise nacina, u zavisnosti od racunara koji je na vozilu to moze biti:
- Putem OBD konektora
Iscitavanje se vrsi pomocu konektora za dijagnostiku vozila, spajanjem uredjaja na ovaj konektor iscitava se mapa, menja se i potom ponovo prikljucivanjem na konektor upisuje u memoriju racunara.
Ovaj proces ne moze da se odvija na mnogo automobila, jer vecinom vozila imaju zastitu od citanja ili upisivanja vrednosti da ne bi svako mogao da menja sadrzaj racunara - Putem BDM-a
Ovo je malo tezi nacin i cesci nacin koji se dogadja, tada racunar mora da se skine sa vozila i da se otvori, najcesce je potrebno se prikaciti direktno na cip na stampanoj ploci ili se cak cip mora i izvaditi da bi se mogao procitati.
Za ovaj poduhvat je potrebno znanja i vestina da bi se sve odvilo kako treba
Pored menjanja mape na automobilu postoji još načina za povecanje snage:
- Powerbox
Ne bih ga nazvao chip tuning ili remap – vec zapravo lagator ili privremeni chip tuning.
Ovo je uredjaj koji se najcesce kaci na protokomer i magistralu goriva i sluzi prevashodno tome da slaze vas racunar o podacima protoka vazduha i goriva i da tim putem omoguci da racunar pojaca pritisak turbine, obogati smesu i da vise snage.
Ovaj nacin i nije bas pravi nacin na koji bi trebalo to da se radi, jer ima dosta mana i ne radi cesto kako se zamislja, plus nikada niste sigurni koliko ce on da slaze i kako ce kompnente vaseg auta reagovati.
Prednost ovog sistema jeste ta sto se brzo postavlja i skida i ne ostavlja neke trajne promene u racunara vozila. - Eksterni racunar – struja
Cesto je koriscen na drag, drift i vozilima za trke. Za motore koji imaju jako velik broj modifikacija na motoru i celom sklopu, kojima nisu potrebne sve standardne funkcije, ali je potrebna veca fleksibilnost sa mapama, podacima, mogucnoscu podesavanja parametara.
Totalno se razlikuje od chip tuninga i remapa, ali je svakako za preporuku onima koji planiraju jako ozbiljne projekte.
Prednosti chip tuninga
Pod neke od prednosti chip tuninga mozemo navesti
- Povecanje snage vozila bez velikih promena na motoru
- Relativno jeftino povecanje snage
- Veca snaga znaci laksa voznja automobila
- Smanjenje potrosnje ukoliko se odrzi jednak stil voznje kao i pre (veoma tesko izvodljivo)
Mane chip tuninga
- Skracivanje radnog veka motora – proizvodjaci automobila su namerno smanjili maksimalnu snagu motora zbog tolerancije koje su morali da uracunaju, da bi motori mogli preci velike kilometraze iako se unutrasnji delovi polako trose, hladni starovi, nagla dodavanja gasa i sve to je uracunato da bi se sirokim narodnim masama mogao dozvoliti da taj motor voze dugo godina
- Povecanje potrosnje – iako je apsurdno da smo naveli i pod prednost i pod manu, svakako da kada vas automobil ima vise snage, eksplozivniji je i vuce vas da stiskate gas, sto vas dovodi do toga da vam je potrosnja veca nego pre tuninga
- Prenosni mehanizam – u nekim slucajevima prenosni mehanizam (kvacilo, menjac, poluosovine) nisu namenjene za povecanu snagu, odnosno napravljene su knap za toliko snage koliko auto ima. Samim povecanjem snage iznad limita prenosnog mehanizma rizikujete da imate ceste kvarove koji nisu tako lako popravljivi jer se cesto mora raditi nadogradnja i prenosnog sistema da bi se mogla podneti snaga vozila
- Garancija – mozda imate noviji automobil i razmisljate se da mu povecate snagu, morate biti svesni da u ovlascenim servisima mogu da skontaju da li je na vasem automobilu fabricka mapa ili poseduje izmenjenu mapu. U zasvisnosti od proizvodjaca automobila i servisa oni vam mogu ukinuti garanciju na vase vozilo.